پشم و مراحل تبدیل به خامه - قالیشویی بانو

پشم و مراحل تبدیل به خامه


امرزوه از پشم در صنایع مختلفی استفاده می کنند. این کاربردها بیش تر در زمینه صنعت نساجی و قالیبافی است. برای تبدیل کردن پشم به خامه قالیبافی مراحل مختلف و زیادی انجام می شود تا بتوانند از این طریق پشم خام را به خامه یا نخ تبدیل کرد. امروزه از پشم های طبیعی به خاطر کیفیت و مرغوبیت بالای آن استفاده می کنند و افراد برای افزایش کیفیت کار خود علاقه مند به استفاده از پشم طبیعی دارند. در این نوشتار در ادامه شما را با مراحل تبدیل پشم به خامه قالیبافی آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

پشم و مراحل تبدیل به خامه


سورت بندی یا طبقه بندی

همان طور که مشخص است کیفیت پشم بسته به نحوه زندگی، تغذیه و نژاد گوسفند ممکن است متفاوت باشد. همین طور بهتر است بدانید که بهترین پشم از گوسفندهای مرینوس و انگلیسی به دست می آید. اولین مرحله از تبدیل پشم به خامه طبقه بندی پشم های تهیه شده است. در این مرحله پشم ها را طبق رنگ و کیفیت از همدیگر جدا می کنند.

نخ خامه و خصوصیات آن قالیشویی بانو

خ خامه یا نخ فرش ماده اصلی تشکیل‌دهنده هر فرش است که از پشم گوسفند تهیه می‌شود. پشم نوعی لیف پروتئینی است که روی بدن گوسفند می‌روید و به‌صورت….

مرحله شست و شو و حلاجی

بعد از سورت بندی پشم ها برای تبدیل آن ها به خامه باید پشم های طبقه بندی شده را شستشو داد تا تمیز شوند. این روند یا به صورت دستی و یا ماشینی انجام می شود. در روش ماشینی پشم ها درون دستگاه حلاجی می ریزند تا بتوانند آن ها را از هر نوع گرد و غبار، کثیفی و فضولات حیوانی تمیز کنند.

حلاجی برای تبدیل پشم به خامه قالیبافی


برای تبدیل کردن پشم به خامه بعد از تمیز کردن و شستشوی آن ها باید کار حلاجی انجام شود. در این مرحله پشم های باز می شوند و از کل ماده های خارجی مثل گرد و غبار، فضولات و گیاهان پاک می شوند. حلاجی نیز به ۲ روش دستی و ماشینی انجام می شود که امروزه از روش ماشینی برای انجام دادن این کار استفاده می کنند.

شست و شو پشم

برای تبدیل پشم به خامه قالیبافییکی دیگر از کارهایی که باید انجام شود کار شست و شوی پشم می‌باشد و این کار نیز به دو روش دستی و ماشینی انجام می‌شود.

پشم و مراحل تبدیل به خامه - قالیشویی بانو

پشم ریسی

بعد از شستشو و خشک شدن پشم ها کار ریسندگی روی پشم ها شروع می شود تا روند تبدیل آن ها به نخ یا خامه ادامه یابد. ریسندگی نیز مثل مراحل قبلی ممکن است با ۲ روش دستی یا ماشینی انجام شود. در روش دستی که معمولا در زمان های گذشته از آن استفاده می شد کار ریسندگی را با وسیله ای به اسم دوک یا چرخ چوبی انجام می دادند. در روش ماشینی نیز از دستگاه ریسندگی برای این کار استفاده می کنند.

رنگرزی پشم

آخرین مرحله از تبدیل پشم به خامه، مرحله رنگرزی است. در قدیم از رنگ های طبیعی برای رنگ کردن پشم ها استفاده می کردند اما امروزه از رنگ های مصنوعی برای این کار استفاده می کنند که باعث بالا رفتن تنوع رنگی پشم ها شده است.


سخن پایانی

الیاف پشمی کاربردهای بالایی در زمینه های قالیبافی و نساجی دارند. برای استفاده از این الیاف در قالیبافی ابتدا باید آن ها را به خامه قالیبافی تبدیل کرد. برای انجام دادن این کار باید مراحل خاصی طی شود تا بتوان از پشم خام به خامه قالیبافی رسید. در این نوشتار نیز شما را با مراحل تبدیل پشم به خامه آشنا کردیم.

مراحل تبدیل پشم به خامه از بانو یاد بگیر!

کارخانه قالیشویی بانو کرج با تیمی متخصص، متعهد و آموزش دیده، بهترین و بزرگترین قالیشویی، مبل شویی و خدمات ترمیم فرش در کرج.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *