گره جفتی ( تقلبی ) چیست؟ فواید طرز کار

گره جفتی ( تقلبی ) چیست؟ فواید طرز کار


راهنمای کامل درباره گره جفتی


بافت فرش نیازمند رعایت اصول و قواعد خاصی است؛ یکی از این قاعده‌ها نحوه صحیح گره زدن است. گره جفتی که با نام گره تقلبی هم شناخته می‌شود، از گره‌های پرکاربرد در صنعت فرش‌بافی است که در این مطلب قصد داریم آن را معرفی کنیم. اگر قصد بافت فرش دارید یا می‌خواهید اطلاعات دقیقی در زمینه بافت فرش داشته باشید، این مطلب را تا آخر بخوانید.

گره جفتی چیست؟

برای بافت فرش از انواع گره‌ها استفاده می‌شود. گره‌ها با نام‌های مختلفی مانند گره متقارن، جفتی، گره فارسی، گره سنه و گره جفتی و … نامگذاری می‌شوند. گره تقلبی از انواع گره‌های فرش است که با نوعی تقلب در بافت فرش همراه است. در واقع در بافت این گره، خامه هیچ پیچ و تابی ندارد، بنابراین نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم همان استحکامی که گره‌های فارسی و ترکی دارند، گره‌های تقلبی هم داشته باشند. به عبارت دیگر اگر فرشی با گره جفتی بافته شده باشد، ماندگاری بالایی نخواهد داشت و چگالی فرش پایین خواهد بود.

انواع بافت و ابزار برای تولید فرش دستباف - قالیشویی بانو

برای تولید فرش دستبافت از بافت و ابزارهای مختلفی استفاده می کنند. انواع بافت فرش بر اساس سلیقه بافنده و رایج بودن بافت های مختلف در آن منطقه انتخاب می شود …

انواع گره جفتی کدام است؟

گره‌های جفتی در فرش‌بافی انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر است.

  • گره کمانشی
    یکی از گره‌های فرش گره کمانشی است که برای بافت آن باید نخ دور چله بچرخد و بدون اینکه گره بخورد روی رج محکم شود. وقتی کمان چله پایین می‌آید، نخ بدون گره خوردن روی رج محکم می‌شود. با اینکه گره کمانشی از پشت فرش مشخص نیست؛ اما می‌توانیم آن را از پشت فرش بیرون بکشیم. پس سطح فرش پوک است و در مقابل سایش مقاومت بالایی ندارد.
  • گره تقلبی یو شکل یا بی گره بافی
    برای بافت گره یو شکل باید خامه دور چله به شکل حلقه دربیاید و نخ چله از روی گره‌ها رد شود. فرشی که با این گره بافته می‌شود با نام فرش بدون گره هم شناخته می‌شود.
  •  جفتی بافی
    بافت معمول و گره‌های اصلی بافت فرش به این صورت است که نخ خامه دور یک تار پیچیده می‌شود؛ اما جفت بافی به این شکل است که نخ خامه دور ۴ یا ۶ تار پیچانده می‌شود. اگر از این گره در بافت فرش ریز بافت استفاده شود، تشخیص آن سخت است. اما در قالی‌های درشت بافت، می‌توان به سادگی جفتی بافی را تشخیص داد.
  •  گره‌های هنری
    گره‌های هنری چند نوع هستند که در فرش‌هایی با نقشه هنری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
گره جفتی ( تقلبی ) چیست؟ فواید طرز کار

معرفی یک قالیشویی معتبر و خوشنام در کرج

قالیشویی بانو کرج با نیم قرن سابقه شستشوی فرش‌های ماشینی و دستبافت و عضویت در اتحادیه قالیشویی توانسته جزو بهترین و معتبرترین قالیشویی‌ها در کرج باشد. مزیت استفاده از خدمات این قالیشویی محدود به عضویت در اتحادیه نیست؛ کارکنان این قالیشویی از شوینده‌های درجه یک و مرغوب استفاده می‌کنند تا فرش و موکت بعد از شستشو تغییر رنگ ندهند و سفید نشوند. بنابراین مشتریان می‌توانند اطمینان داشته باشند که کیفیت فرش‌ها بعد از شستشو تغییر نمی‌کند و از ارزش فرش‌ها کم نمی‌شود.
همچنین کارخانه مجهز به جدیدترین تکنولوژی روز دنیا برای شستشو و خشکشویی است و خدماتی نظیر خشکشویی مبلمان راحتی و سلطنتی و تشک‌های خوشخواب را هم انجام می‌دهد.
شیوه‌های ثبت سفارش در قالیشویی بانو با یکی از دو شیوه زیر انجام می‌شود.

  • ثبت سفارش از طریق شماره تلفن ۰۲۶۳۴۱۱۸
  • ثبت سفارش از طریق سایت قالیشویی

قالیشویی بانو خدمات بی نظیر و متنوعی به مشتریان خود ارائه می‌دهد

کارخانه قالیشویی بانو کرج با تیمی متخصص، متعهد و آموزش دیده، بهترین و بزرگترین قالیشویی، مبل شویی و خدمات ترمیم فرش در کرج.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *