محاسبات چله‌کشی فرش براساس نقشه فرش - قالیشویی بانو

محاسبات چله‌کشی فرش براساس نقشه فرش


احتمالا عبارت چله‌کشی را در موارد مربوط به بافت فرش شنیده‌اید. گره‌های فرش روی نخ‌های چله بافته می‌شوند. در واقع چله فرش، تارهای فرش است که زمینه اصلی و بدنه فرش را تشکیل می‌دهند. به همین دلیل استحکام و مرغوبیت نخ‌های چله،‌ اهمیت بسیار زیادی دارد.

جنس نخ چله از چیست

گفتیم که نخ‌های چله، در واقع بدنه فرش را تشکیل می‌دهند. انتخاب مواد خوب برای تولید این نخ‌ها در استحکام و دوام فرش نقش مهمی دارد. بیشتر فرش‌ههای مرغوب دارای چله‌های پنبه‌ای هستند. پنبه در عین داشتن استحکام و دوام بالا، در برابر بیدزدگی هم مقاومت زیادی دارد. در بعضی از فرش‌های ظریف و سبک از چله‌های ابریشمی استفاده می‌کنند.

چله‌کشی چیست

برای بافت یک قالی باید ابتدا دار قالی را آماده کرد. دارها به صورت افقی یا عمودی و با چوب یا فلز در ابعاد مختلف ساخته می‌شوند. دار به عنوان چهارچوبی برای بافت فرش استفاده می‌شود. وقتی دار قالی ساخته شد، نوبت به چله‌کشی می‌رسد. چله‌کشی یعنی کشیدن نخ‌های چله به صورت عمودی و موازی از بالا تا پایین دار قالی به منظور پیاده کردن نقشه روی دار قالی. برای چله‌کشی نیاز به محاسباتی برای رج‌شماری است که با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود.

نکاتی برای نگهداری بهتر از فرش - قالیشویی بانو

فرش یکی از مهم‌ترین اجزا در خانه ایرانیان است و تقریباً می‌توان گفت جزو مهم‌ترین اشیا برای تزئین و زیبایی خانه محسوب می‌شود اما بهتر است بدانید برای این‌که بتوانید ….

چله کشی ترکی

در این روش دو نفر با هم چله را روی دار قالی می‌کشند. انجام این کار نیاز به دقت و حوصله زیاد دارد. دو نفر باید باهم و همزمان تارها را با فاصله مناسب روی دو چوب افقی دار بکشند. در این روش ممکن است با کمی بی‌دقتی، کجی یا عدم تقارن در فرش ببینیم.

چله‌کشی فارسی

در این روش برعکس چله‌کشی ترکی، ابتدا تمامی تارها روی زمین در کنار هم چیده می‌شوند و بعد روی دار ویاده می‌شوند. در این روش فرش کاملا صاف و استاندارد از کار درخواهد آمد.

محاسبه نخ‌های مورد نیاز برای چله‌کشی

برای محاسبه تعداد نخ‌های مورد نیاز برای چله‌کشی باید از روش خاصی استفاده کرد. در یک روش ابتدا از روی نقشه خانه‌های بزرگ را شمرده و بعد در ۱۰ ضرب می‌کنند. به این ترتیب تعداد گره‌ها به دست خواهد آمد. سپس تعداد گره‌ها را در ۲ ضرب می‌کنند تا تعداد تارها به‌دست بیاید. در ادامه باید به اندازه ۲ تا ۶ تار هم برای شیرازه قالی از هر طرف در نظر گرفت. به این ترتیب تعداد تارهای چله به‌دست خواهد آمد.

محاسبات چله‌کشی فرش براساس نقشه فرش

در روش دوم، باید ابتدا خانه‌های عرضی را شمرد. سپس تعداد این خانه‌ها را در ۲ ضرب کرد. عدد به‌دست آمده تعداد کل خانه‌ها را نشان می‌دهد. حالا ای تعداد کل را در ۱۰ ضرب کرده تا تعداد گره‌ها به‌دست بیاید. بعد این عدد را در ۲ ضرب می‌کنند و عدد به‌دست آمده تعداد تارها را نشان می‌دهد. در این روش هم باید چند تار در طرفین برای شیرازه باقی بگذارند.
اگر نقشه فرش به صورت سراسری باشد، برای به‌دست آوردن تعداد تار چله باید ابتدا تعداد خانه‌های طولی را به‌دست آورد. اگر فرش حاشیه داشته باشد باید آن را هم در نظر گرفت. حالا تعداد خانه‌ها را در ۱۰ ضرب می‌کنند تا تعداد رج‌ها به‌دست بیاید. به این ترتیب با توجه به رج‌شمار طول فرش به دست آمده و تعداد تارها را بر اساس آن تعیین می‌کنند.

محاسبات چله‌کشی فرش براساس نقشه فرش رو از بانو یاد بگیر !

کارخانه قالیشویی بانو کرج با تیمی متخصص، متعهد و آموزش دیده، بهترین و بزرگترین قالیشویی، مبل شویی و خدمات ترمیم فرش در کرج.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *