بره بره شدن فرش را کاملا توضیح دهید

بره بره شدن فرش را کاملا توضیح دهید


فرش دستبافت جزو کالاهای قیمتی و با ارزش محسوب می شود که مراحل تولید مشکل و حساسی را دارد و بافنده برای بافتن یک فرش بی نقص و عالی زحمت بسیار زیادی متحمل می شوند. تمامی فرش های دستبافت از هر نوعی که باشند دارای قوانین معین و خاصی هستند که بافنده های باتجربه و با مهارت همیشه به این قوانین و استانداردها توجه کرده و برای ساخت فرش باکیفیت و بدون ایراد آن ها را رعایت می کنند.

اما با این حال همیشه ممکن است خطاهای انسانی در زمان بافت فرش ایجاد شود که نتیجه آن هم معیوب شدن فرش خواهد شد. یکی از این معایب بره بره شدن فرش است که در ادامه آن را به طور کامل توضیح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

بره بره شدن فرش به چه معناست؟

این عیب به دلیل هر گونه اشتباه در انجام دادن پرداخت فرش ایجاد می شود. بره بره شدن به این معنی است که یک بخش از فرش مثل دیگر بخش ها صاف، یکدست و یکنواخت نیست.

قیچی کردن بخش های بافته شده فرش یا همان پرداخت فرش جزو کارهای حساس در فرشبافی است و باید در انجام دادن آن دقت شود.هنگامی که بره بره شدن یا جویدگی فرش ایجاد می شود لبه های نقوش فرش در حالت مورب و منحنی شکل صاف خود را از دست داده و به صورت دندانه ای دیده می شوند.

رفع اثر سوختگی از فرش ماشینی

سوختگی فرش از بدترین و هم‌زمان محتمل‌ترین حوادتثی است که فرش را تهدید می‌کند. این سوختگی می‌تواند با ذغال، شمع، کبریت، سیگار، قابله داغ یا … 

دلایل بره بره شدن فرش

بره بره شدن دلایل خاص خود را دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم انجام دادن صحیح شانه زدن و پیش کشی فرش به وسیله بافنده
  •  به کارگیری خامه نازک تر از خامه رج شمار
  •  قیچی زدن نامناسب و بد فرش
  •  استفاده از قیچی خراب و ناقص
  •  استفاده نکردن از قیچی متناسب با رج شمار
  •  نداشت مهارت و تجربه کافی برای پرداخت فرش

نحوه رفع مشکل بره بره شدن فرش

اگر در موقع بافت فرش دقت کافی به خرج داده نشده و پرداخت کردن فرش نیز به صورت درست و مناسب انجام نشود ممکن است فرش بره بره شود. روش حل این مشکل نیز این است که پرداخت فرش را با کمک قیچی دستی یا برقی انجام می دهند. همچنین بعد از اتمام بافت فرش و در زمان پرداخت کار کیله کشی یا اره کشی به وسیله مرمت کارها انجام می شود تا این مشکل به صورت کامل حل شود. این کار را معمولا بعد از پرداخت و قبل از مرحله شور انجام می دهند.

بره بره شدن فرش را کاملا توضیح دهید - قالیشویی بانو

همچنین شما می توانید این مشکل را با کمک دفه حل کنید. برای این کار ابتدا فرش را در یک سطح یکدست و صاف پهن کنید. بعد از دفه را در حالت عمودی روی فرش گذاشته و مقداری آن را فشار دهید تا نوک دفه وارد پرزهای فرش شود. بعد از آن با حرکت دفه در طی عرض فرش می توان این مشکل را به راحتی برطرف کرد.

سخن پایانی

بره بره شدن جزو معایب و مشکلات رایج فرش های دستبافت است که به علت اشتباهات مختلف در زمان پرداخت فرش ایجاد می شود. در این مشکل یک قسمت از فرش صافی خود را از دست داده و مثل دیگر بخش های یکدست دیده نمی شود. با وجود این مشکل زیبایی و جذابیت ظاهری فرش دستبافت بسیار کاهش یافته و در عین حال ارزش مادی آن نیز پایین تر خواهد آمد. به همین دلیل توصیه می کنیم پرداخت فرش را به خوبی انجام دهید و یا اگر خودتان این کار را بلد نیستید حتما از افراد ماهر و با تجربه برای این کار کمک بگیرید.

 

نمیدونی بره بره شدن فرش به چه معناست؟ یه سر به بانو بزن!

کارخانه قالیشویی بانو کرج با تیمی متخصص، متعهد و آموزش دیده، بهترین و بزرگترین قالیشویی، مبل شویی و خدمات ترمیم فرش در کرج.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *