در قسمت سوم تمیز کردن فرش در منزل به پاک کردن لکه های خون، واکس و آدامس خواهیم پرداخت که منجر به جلوگیری از پرداخت هزینه های زیاد می شود.

پاک کردن لکه خون

برای پاک کردن لکه خون از سطح فرش، بهترین راه حل خانگی استفاده از آب سرد و شامپو فرش است. البته باید چندیدن بار به وسیله دستمال نخی روی لکه را تمیز کرد که می توان از سرکه سفید نیز برای بیشتر کردن قدرت پاک کنندگی نیز استفاده کرد. برای پاک کردن لکه خون خشک شده از سطح فرش ابتد مقداری ترد کننده گوشت بدون طعم را که موجب شکسته شدن پوتیین در گوشت می شود را با آب سرد مخلوط کرده و محلول ساخته شده را روی لکه بریزید و اجازه دهید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی لکه بماند. اگر لکه خون هنور خیس می باشد، کمی نمک یا شکر مرطوب به روی لکه خون بریزید و اجازه دهید کاملا خشک شود. پس از شخک شدن با یک برس می توانید محل مورد نظر را تمیز کنید. بعلاوه استفاده از صابون رختشویی و جوش شیرین و سرکه سفید نیز می تواند لکه خون را از بین ببرد.

پاک کردن لکه واکس

بعضی عادت دارند که کفش های خود را روی فرش یا پادری واکس برنند که توصیه می شود روزنامه باطله ای روی فرش گذاشته شود تا فرش شما کثیف نشود. اگر در اثر بی احتیاطی مقداری واکس روی فرش یا موکت ریخت، در ابتدا دستمالی را به الکل سفید آغشته کنید و به آرامی طوری که لکه پخش نشود، روی آن بکشید و چند مرتبه تکرار کنید. پس از آن مقداری شامپو فرش یا مایع دستشویی را با ۱ پیمانه آب ولرم مخلوط کرده و با دستمال تمیز روی سطح لکه بکشید تا کاملا محو شود و سپس با دستمال خشک بکشید تا رطوبت از فرش یا موکت گرفته شود.

در قسمت چهارم تمیز کردن فرش در منزل به فرش دستباف خواهیم پرداخت که با شیوه تمیز کردن لکه های اسیدی، خون، کره، مایع شمع، آدامس، شکلات و قهوه، آبرنگ، میوه، سس مایونز و آبگوشت و واکس در منزل آشنا می شویم.

پاک کردن لکه آدامس

برای پاک کردن آدامش از روی فرش سه روش پیشنهاد می شود:

۱) استفاده از یخ

برای پاک کردن آدامس از فرش با این روش، یک قالب یخ را داخل یک عدد نایلون با ضخامت کم قرار داده و آن را بر روی آدامس بگذارید. بدین صورت آدامس یخ زده و از حالت چسبندگی خارج می شود. در این روش می توانید از لوازم دیگر مانند اسپری خنک کننده که چون یخ عمل می کنند، استفاده نمایید.

۲) استفاده از روغن

قبل از اینکه از این روش برای پاک کردن آدامس از فرش استفاده کنید، قسمتی از فرش را با استفاده از روغن آزمایش کنید؛ چرا که روغن به بافت برخی از فرش ها آسیب می رساند. روغن به گونه ای عمل می کند که ضخامت آدامس را کاهش داده و به همین ترتیب عمل پاک کردن راحت تر انجام می شود. ذکر این نکته الزامی است که پس از برداشتن آدامس باید اثرات روغن را از روی فرش پاک کنید. در این روش بهتر است که روغن را بصورت غیر مستقیم روی آدامس بریزید. می توانید برای این کار از یک پارچه یا دستمال تمیز استفاده کنید.

۳) استفاده از سایر حلال ها

حلال ها مانند سرکه سفید و آمونیاک می تواندد سایر لک ها را از روی فرش پاک کنند. به همین دلیل می توانید مقدادی از محلول را روی آدامس بریزید. پس از گذشت پنج تا ده دقیقه، با استفاده از یک جسم تیز آدامس را تراشیده و سپس آبکشی کنید.

فرشتون دستبافته؟ شستشو و تعمیرو بسپار به بانو!

کارخانه قالیشویی بانو کرج با تیمی متخصص، متعهد و آموزش دیده، بهترین و بزرگترین قالیشویی، مبل شویی و خدمات ترمیم فرش در کرج.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *