لوچه شدن فرش و راه های رفع آن - قالیشویی بانو

لوچه شدن فرش و راه های رفع آن


یکی از مهم ترین مسائلی که باید در زمان بافت یا خرید فرش به آن توجه کنید عیوب فرش است. در زمان بافت فرش باید سعی کنید تا از اتفاق افتادن این عیوب جلوگیری کرده و در زمان خرید نیز باید دقت کنید تا از نبود عیب و ایراد در فرش مورد نظر مطمئن شوید. فرش ها مخصوصا فرش های دستبافت به علت ویژگی های خاص خود با گذشت زمان بی ارزش نمی شوند که هیچ بلکه رفته رفته به ارزش مادی و معنوی آن ها افزوده می شود. اما آیا می توان گفت این قانون درباره فرش های معیوب نیز صدق می کند یا نه؟

لوچه شدن فرش چیست؟

اگر یکی از گوشه های فرش بلندتر یا عریض تر از دیگر گوشه های فرش باشد به این معنی است که فرش لوچه شده است. لوچه شدن فرش یکی از عیوب رایج فرش است که ممکن است به خاطر اهمال کاری های ساده ایجاد شود. مهم ترین مسئله درباره این مشکل از فرش این است که بهتر است سعی کنید از ایجاد آن جلوگیری کنید.

تو رفتگی و شکم دادگی فرش چیست و راه های رفع آن - قالیشویی بانو

فرش ها جزو وسایل کاربردی و زیبا هستند که ممکن است علیرغم مراقبت های خاص در این زمینه دچار آسیب دیدگی و مشکل شوند. یکی از این مشکلات تو رفتگی و شکم دادگی فرش است…

علت لوچه شدن فرش

لوچه شدن فرش درست در زمانی رخ می دهد که کار بافت فرش به اتمام رسیده و کار برش چله ها شروع شده است. برخلاف تصور عموم مراحل بعد از بافت فرش نیز اهمیت بالایی را دارند و حتی بریدن فرش از روی دار قالی نیز احتیاج به تجربه و مهارت خاصی دارد. به طوری که اگر این کار به صورت درست و با دقت انجام نشود مشکل لوچه شدن فرش برای قالی اتفاق خواهد افتاد.


اگر بریدن چله ها را از یک طرف شروع کرده و به طرف دیکر ادامه دهید به علت وزن بالای فرش به گوشه مقابل فشار وارد شده و همین مورد به راحتی باعث می شود که گوشه مورد نظر به نسبت دیگر گوشته کشیده تر و بلند تر شود. به همین دلیل حتما در زمان پایین کشی فرش و برش چله ها دقت لازم را به خرج دهید تا از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید. همین طور اگر به تنهایی نمی توانید این کار را انجام دهید از افراد باتجربه و ماهر کمک بگیرید.

جلوگیری از لوچه شدن فرش

برای جلوگیری از لوچه شدن فرش باید پیچ های موجود روی سر دار را از دو طرف به طور مساوی شل کنید تا میزان کشش چله ها کاهش یابد، بعد از آن ۵ سانت ۵ سانت از وسط، چپ و راست قیچی بزنید تا به طور آهسته فرش از دار جدا شده و پایین بیفتد.

لوچه شدن فرش و راه های رفع آن - قالیشویی بانو

راه های رفع لوچه شدن فرش

بعد از تشخیص دادن مشکل لوچه شدن فرش باید آن را به رفوگر و مرمت کار فرش بسپارید تا این عیب را حل کند. رفوگر نیز با کمک مهارت و تجربه خود تشخیص می دهد که فرش تا چه حدی احتیاج به رفو دارد. این کار با کمک دار کشی انجام می شود. اگر ایراد کار زیاد باشد ممکن است حتی ماهرترین رفوگر نیز نتواند به صورت کامل آن را برطرف کند. به همین دلیل همیشه بهتر است از ایجاد لوچه شدن فرش جلوگیری کنید.

سخن پایانی

یکی از عیوب رایج در فرش ها و تابلو فرش ها نداشتن تقارن در گوشه ها است. هنگامی که یک گوشه از فرش به نسبت دیگر گوشه ها متفاوت باشد یعنی دچار مشکل لوچه شدن فرش شده است. روش های خاصی برای حل این مشکل وجود دارد اما بهتر است از همان اول از ایجاد آن پیشگیری کنید.

 

سفارش فرش با شما، بقیه‌اش با ما

کارخانه قالیشویی بانو کرج با تیمی متخصص، متعهد و آموزش دیده، بهترین و بزرگترین قالیشویی، مبل شویی و خدمات ترمیم فرش در کرج.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *