سر پود فرش را کامل توضیح دهید - قالیشویی بانو

سر پود فرش را کامل توضیح دهید


فرش های دستبافت جزو هنرهای قدیمی ایرانی محسوب می شوند که به وسیله هنرمندهای خلاق و توانمند ایرانی در بیش تر نقاط ایران بافته می شود. به علت این که این هنر قدیمی و با اصالت به وسیله انسان ها بافته می شود، طبیعی است که بروز هر نوع خطا در طراحی یا بافت آن نیز ممکن است اتفاق بیفتد. یکی از مشکلات و عیوب رایج فرش که باعث آسیب دیدن فرش می شود، رها کردن سر پود در زمان بافت فرش است. در ادامه شما به صورت کامل با سر پود فرش و موارد مهم درباره آن آشنا خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

سر پود فرش به چه معنی است؟

در برخی از منطقه های فرش بافی در زمان بافت فرش ها و قالی های بزرگ از چندین بافنده کمک می گیرند. هر بافنده نیز فقط وظیفه بافتن بخشی از فرش که روبروی خودش است را دارد. به همین ترتیب هر بافنده محدوده خاصی را برای خود مشخص کرده و فقط در آن بخش اقدام به بافت فرش می کند. در این شرایط ممکن است رج های بافته شده به وسیله یک بافنده به دلایل مختلف از بافنده دیگر بیش تر باشد و بافنده دوم تعداد رج کم تری داشته باشد.

فرش شگی

فرش شگی به فرش‌های پرز بلند گفته می‌شود که در دکوراسیون مدرن استفاده می‌شود. این فرش‌ها نرم و لطیف هستند و وزن زیادی ندارند. همچنین راه رفتن روی آن‌ها حس خوبی به ما می‌دهد. استفاده از…..

به همین دلیل لبه فرش در بخش های مختلف دارای اختلاف طولی بسیار فاحشی می شود. در این مواقع بافنده ای که بخش بزرگ تری از فرش را بافته است بعد از هر رج و انجام دادن پودکشی، ادامه نخ ها را به مقدار لازم آزاد می گذارد.


بعد از آن بافنده دوم بعد از کامل شدن هر رج از باقی مانده پودهای رها شده به وسیله بافنده اول برای پودکشی رج های خود استفاده می کند. به همین ترتیب نیز بفیه بافنده ها این کار را تکرار می کنند. در برخی از موارد در فرش هایی که یک بافنده برای آن وجود دارد نیز ممکن است ارتفاع طولی فرش در بخش های مختلف آن متفاوت باشد. در حالت کلی به این مسئله خاص رها کردن سر پود فرش می گویند.


جلوگیری از مشکل سر پود فرش


برای جلوگیری از ایجاد این عیب مخصوصاً در فرش هایی که از نوع درشت بافت بوده و دارای رج شمار کمی هستند باید به طور کامل کار رها کردن سر پود فرش در زمان بافتن را کنار بگذارید. طبق تجربه بافنده های ماهر و باتجربه بافت کل رج های فرش به صورت همزمان باعث بالا رفتن چشمگیر کیفیت فرش شده و از مشکل سر پود فرش جلوگیری می کند.

سر پود فرش را کامل توضیح دهید - قالیشویی بانو

حل مشکل سر پود فرش

مشکل سر پود فرش جزو مشکلاتی است که در زمان بافت و به علت خطای بافنده ایجاد می شود. برای درست کردن فرش هایی که به علت رها کردن سر پود در زمان بافت فرش ایراد پیدا کرده اند باید فرش خود را به دست رفوگران و مرمت کاران باتجربه و حرفه ای فرش بسپارید.

سخن پایانی

فرش های دستبافت به علت سختی بافت و ظرافت و حساسیت بالایی که دارند ممکن است با کوچکترین خطا با عیب و ایراد و مشکل روبرو شوند. به همین دلیل در زمان بافت این فرش ها باید به مسائل زیادی توجه کنید تا از بروز مشکلات مختلف فرش مثل سر پود داشتن فرش جلوگیری کنید.

به هیچ جا اعتماد نداری؟ بانو اعتمادتو جلب میکنه!!

کارخانه قالیشویی بانو کرج با تیمی متخصص، متعهد و آموزش دیده، بهترین و بزرگترین قالیشویی، مبل شویی و خدمات ترمیم فرش در کرج.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *