در قسمت آخر تمیز کردن فرش در منزل، مانند قسمت قبلی، بر روی فرش دستباف تمرکز می کنیم و روش پاک کردن لکه های مواد چرب، شمع، لکه های قدیمی، کاکائو، چسب، بستنی، لکه رنگی و ادویه کاری را بررسی می کنیم.

پاک کردن لکه مواد چرب

برای رفع لکه مواد چرب از جمله مداد شمعی و موادی همچون قیر، ابتدا مقداری حلال غیر چرب که زود خشک نمی شود را بر مقداری پنبه مرطوب بریزید و آن را آرام روی لکه قرار دهید. به این ترتیب، مقداری از ذرات جذب پنبه و محلول روی آن می شود. این کار را آنقدر تکرار کنید که لکه کاملا محو شود. سپس محل را با دستمال مرطوب و تمیز پاک کرده و بگذارید خشک شود.

پاک کردن لکه شمع

ابتدا با جسمی نوک تیز مانند چاقو یا حتی ناخن، پارافین سخت شده را بردارید. سپس کاغذ مومی (روغنی) یا دستمال حوله ای بزرگی را تا کرده و بر روی لکه حاصل از پارافین قرار دهید. حال اتو را در درجه گرم تنظیم کرده و بر روی سطح کاغذ یا حوله چندین بار حرکت دهید. حرارت ناشی از اتو، پارافین های باقیمانده در میان بافت ها را آب کرده و جذب کاغذ می کند.

فرش، یکی از وسایل بسیار ارزشمند و مهم در خانه های ایرانی محصوب می شود. ممکن است در طول روز، به صورت اتفاقی چای یا قهوه روی آن بریزد که برای نظافت ما را به دردسر اندازد. برای از بین بردن انواع لکه ها همراه ما باشید تا در ۵ قسمت تمیز کردن انواع لکه ها را بیاموزید.

پاک کردن لکه های قدیمی

برای رفع لکه های قدیمی بر جای مانده روی فرش که احتمالا هنگام لک شدن متوجه آن نشده اید، مقداری کف خمیر ریش روی آن روی محل لک بریزید. سپس محل را با پارچه ای مرطوب بمالید و بعد آن را با دستمال خشک تمیز کنید. محل لک را با پارچه ای بپوشانید و جسم سنگینی مانند کتاب را روی آن قرار دهید. هرگاه پارچه مرطوب شد، آن را تعویض کنید و این کار را ادامه دهید تا فرش کاملا خشک شود.

پاک کردن لکه کاکائو، چسب و بستنی

برای تمیز کردن لکه کاکائو، چسب و بستنی، ابتدا به آرامی اطراف محل مورد نظر را جمع کنید تا لکه بیشتر پخش نشود. سپس یک قاشق چای خوری مایع ظرفشویی را در یک لیوان آب حل کنید و محلول به دست آمده را با پنبه یا دستمالی نرم و تمیز روی محل قرار دهید و بدون اینکه محل لکه را بمالید، آن را به آرامی تمیز کنید. چنانچه این عمل را چندین بار تکرار کنید، اثر ماده ریخته شده کاملا از بین می رود.

پاک کردن لکه رنگی

برای پاک کردن لکه های قهوه، چای و مواد رنگی نظیر آب انگور، ابتدا برای جلوگیری از نفوذ بیشتر ماده ریخته شده، با حوله کاغذی یا دستمال کاغذی به آرامی رطوبت محل مورد نظر را بگیرید. سپس مقداری آب معدنی یا سودا روی آن بریزید و پس از چند دقیقه، محل را با دستمال پاک کنید. آنقدر این کار را تکرار کنید تا اثری از لکه بر روی فرش باقی نماند.

پاک کردن لکه ادویه کاری

برای پاک کردن لکه ادویه کاری، از کمی آبلیمو و آب استفاده کنیدو سپس با دستمال خشک روی آن بکشید تا خشک شود.

فراموش نکنید که اگر لکه بر روی فرش بیش از یکی دو روز بماند، ثابت می شود. پس توصیه می گردد هرچه زودتر لکه را با مواد شوینده و روش های مناسب، تمیز نمایید.

فرشتون چرب شده؟ شستشورو بسپار به بانو!

کارخانه قالیشویی بانو کرج با تیمی متخصص، متعهد و آموزش دیده، بهترین و بزرگترین قالیشویی، مبل شویی و خدمات ترمیم فرش در کرج.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *