فرش، یکی از وسایل بسیار ارزشمند و مهم در خانه های ایرانی محصوب می شود. ممکن است در طول روز، به صورت اتفاقی چای یا قهوه روی آن بریزد که برای نظافت ما را به دردسر اندازد. برای از بین بردن انواع لکه ها همراه ما باشید تا در ۵ قسمت تمیز کردن انواع لکه ها را بیاموزید.

لکه های طبیعی

لکه های طبیعی مانند شیر و غذاها چون بر پایه آب هستند می توانند به راحتی تمیز شوند ولی برخی از لکه ها مانند قهوه و چای دشوار تر است زیرا گرمای آن ها به بافت فرش آسیب می رساند. از جمله این لکه ها می توان به قهوه، شکلات، چای، آب انگور و کچاپ اشاره کرد.

پاک کردن لکه های قهوه، شکلات، آب گاردار، سس کچاپ، شیر و آبمیوه از روی فرش های با الیاف مصنوعی

ابتدا پارچه سفید را به مواد شوینده آغشته کنید و چند ثانیه روی لکه فشار دهید. به مدت ۱۵ دقیقه صبر کرده و سپس با پارچه دیگری آن را خشک کنید. پس از این مرحله، پارچه را به سرکه سفید آغشته کرده و چندین بار بر روی لکه برای چند ثانیه فشار داده و ۱۵ دقیقه منتظر می مانیم. این مرحله مهم است زیرا سرکه سفید لکه ها را پاک می کند، اما اگر خودش تمیز نشود، گرد و خاک را به خودش جذب می کند.

آب ولرم را روی قسمت لک شده فرش ریخته و منتظر می مانیم تا خشک شود. برای سرعت بخشیدن به این کار می توان قابلمه ای زیر آن قرار داد یا چارچه ای روی آن قرار داد.

اگر همه این مراحل را انجام دادید و همچنان لکه به طور کامل پاک نشده بود، مجددا تکرار کنید.

در بخش دوم تمیز کردن فرش در منزل، به تمیز کردن لکه های جوهر، آبمیوه، ژله، آبرنگ، سس مایونز و شمع خواهیم پرداخت.

پاک کردن لکه های شکلات، آب گاردار، سس کچاپ، شیر و آبمیوه از روی فرش های با الیاف طبیعی

برای پاک کردن لکه های طبیعی از روی فرش با الیاف طبیعی، علاوه بر وسایلی که در بخش قبلی به آن ها اشاره کردیم، باید آمونیاک را نیز اضافه کرده  تمام مراحل قبل را طی کنید. منتها، قبل از استفاده سرکه سفید، محلول آمونیاک را بر روی لکه اسپری کرده و با پارچه خشک می کنیم و بعد از آن از سرکه سفید استفاده می نماییم. البته باید توجه داشت که برای تمیز کردن لکه سس کچاپ، فقط از محلول آمونیاک استفاده شود.

پاک کردن لکه های قهوه و چای از روی فرش با الیاف طبیعی

ابتدا محلول شوینده را روی لکه اسپری کنید و با پارچه آن را خشک کنید. سپس سرکه سفید را اسپری کرده و با پارچه خشک می کنیم. در مرحله بعد، مجددا محلول شوینده را اسپری کرده و با پارچه خشک می کنیم و پس از اینکه خشک شد، آب ولرم را روی آن ریخته و باز هم خشک می کنیم.

تا زمانی که لکه بطور کامل از روی فرش تمیز نشده است، کار های بالا را تکرار کنید.

شایان به ذکر است که منظور از پارچه، پارچه سفید می باشد. چرا که پارچه سفید می تواند میزان جذب شدن لکه ها را به ما نشان دهد.

فرشتون دستبافته؟ شستشو و تعمیرو بسپار به بانو!

کارخانه قالیشویی بانو کرج با تیمی متخصص، متعهد و آموزش دیده، بهترین و بزرگترین قالیشویی، مبل شویی و خدمات ترمیم فرش در کرج.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *