نگهداری از فرش دست باف

نگهداری از فرش دست باف


چگونه فرش دست باف را بدون آسیب نگهداریم؟

نگهداری از فرش دست باف یکی از دغدغه های بانوان می باشد که چگونه از آن مراقبت کنند تا آسیبی به فرش وارد نشود. روش های مختلفی برای نگهداری از فرش دست باف وجود دارد که این روش ها نسبت به اینکه قصد استفاده از آن را دارید یا نه متغیر است!

شماره تماس پنج رقمی ویژه قالیشویی بانو

۳۴۱۱۸

نگهداری از فرش دست‌باف به صورت لول شده

اگر فلن قصد استفاده از فرش دست باف خود را نداشته و تصمیم به نگهداری آن کرده اید می دانید که در این شرایط بهترین روش برای نگهداری از فرش دست باف و یا حتی فرش های ماشینی لول کردن آن ها می باشد برای نگهداری از فرش دست باف به صورت لول شده نکاتی وجود دارند که حتما باید آن نکات را رعایت کنید تا فرشتان آسیب ندیده و به خوبی تا سال های سال بدون بروز هیچگونه مشکلی نگهداری شود ، موارد زیر نکات مهم در نگهداری از فرش دست باف می باشند :

  1. اگر فرش شما دارای پوسیدگی یا مشکل خاصی باشد پیش از آنکه آن را لول کرده و نگهداری کنید حتما یا در منزل یا از طریق یک قالیشویی معتبر پوسیدگی های موجود روی فرش را از بین ببرید چرا که اگر فرش را با وجود آسیب هایی که قبلا به آن وارد شده لول کنید ممکن است به مرور زمان افزایش یابد.
  2. پیش از آنکه فرش را لول کنید نفتالین و یا تنباکو را لای فرش قرار دهید زیرا این مواد ضد بید هستند و به خوبی از فرش نگهداری می کنند.
  3. برای نگهداری از فرش دست باف به صورت لول شده گاهی اوقات مشاهده می شود که افراد پیش از لول کردن فرش پارچه ای تمیز روی آن می اندازند تا از ورود گرد و غبار و هر گونه آلودگی بر روی فرش جلوگیری نمایند.
  4. نکته ی دیگری که در رابطه با نگهداری از فرش دست باف وجود دارد این است که در لول کردن فرش دقت کنید تا به طور یکنواخت این کار را انجام دهید زیرا اگر قسمتی از فرش بیرون بمانند به مرور زمان آسیب دیده و تا می خورد.
  5. بهتر است فرش را پس از اینکه به خوبی لول کردید آن را درون یک نایلون بزرگ قرار دهید تا در برابر عوامل مخرب مثل نو خورشید و … در امان بماند.
  6. نکات نگهداری از فرش دست باف

اگر نکات گفته شده در رابطه با نگهداری از فرش دست‌باف را به خوبی رعایت کنید می توانید سال های طولانی از فرشتان استفاده کرده و حتی برای نسل های بعدی نیز آن را نگه داری کنید زیرا اگر به خوبی از فرش دست‌باف مراقبت شود می تواند قرن ها بدون اینکه زیبایی و کیفیتش را از دست دهد عمر کند. برای نگهداری از فرش دست‌باف رعایت نکات زیر الزامی است :

۱- جلوگیری از بید زدن فرش

بید ها از جمله خطرناک ترین عوامل از بین رفتن فرش ها می باشند بنابراین همانطور که در موارد بالا نیز به آن اشاره شد یکی از موثر ترین روش های در نگهداری از فرش دست‌باف استفاده از انوع مواد ضد بید می باشد.

۲- از بین بردن حشرات موزی

علاوه بر بید ها انواع حشرات موذی دیگری نیز وجود دارند که سبب وارد شدن آسیب به فرش و از بین رفتن آن می شوند. برای اینکه فرش های دست باف از این حشره های موذی در امان بمانند باید به صورت مکرر بر روی فرش ها رفت و آمد داشته باشید و هر چند وقت یک بار فرش را در حیاط ، بالکن و یا هرجای دیگری که نور و هوا وجود دارد قرار دهید. اگر فرش در انبار یا هر مکان دیگری می باشد که از آن استفاده نمی کنید هر چند ماه یک بار از انبار درآورده و اجازه دهید هوا بخورد.

۳- چرخش فرش

در اغلب منازل نور از یک طرف به سمت خانه می تابد و از سوی دیگر هیچ نوری به منزل برخورد نمی کند بنابراین فرش را به طور مداوم بچرخانید تا هر دو طرف آن به صورت یکسان در معرض نور خورشید قرار بگیرد اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که فرش نباید به مدت طولانی به صورت مستقیم در معرض نور خورشید قرار بگیرد بنابراین بهتر است در روز هایی که آفتاب به طور شدیدی به منزل برخورد می کند با کمک گرفتن از پرده های ضخیم و … از شدت آن بکاهید. تمامی موارد از جمله نکات موثر در نگهداری از فرش دست باف می باشند در نتیجه از طریق رعایت این نکات می توانید فرش دست باف سالم و زیبایی داشته باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *