ذرتی شدن فرش به چه معناست و راه های رفع آن -قالیشویی بانو

ذرتی شدن فرش به چه معناست و راه های رفع آن


فرش های دستبافت جزو فرش هایی هستند که در خانه های ایرانی و حتی کشورهای خارجی مختلف نیز مورد استفاده قرار گرفته و طرفداران مخصوص خود را دارند. فرش های دستبافت دارای تنوع رنگی و طرحی بالایی هستند و ارزش و قیمت بالایی نیز دارند. اما برخی مواقع ممکن است به دلایل مختلف مشکلاتی برای این فرش ها ایجاد شود که جزو معایب فرش باشد. یکی از رایج ترین این معایب، ذرتی شدن فرش است که در ادامه مقاله در نظر داریم شما را با این مشکل و راه های رفع آن آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

ذرتی شدن فرش به چه معناست؟


اگر در زمان بافت فرش روی گیری فرش را با استفاده از قیچی به طور نامناسب یا زیاد انجام داده و باعث کاهش ارتفاع پرزها روی سطح فرش شوند، به طوری که با دست زدن نتوان پرزها را احساس کرد در این مواقع می توان گفت عیب ذرتی شدن فرش ایجاد شده است. در این مشکل به علت کم شدن پرزها دوام و عمر مفید فرش نیز کاهش یافته و ارزش مادی آن نیز پایین تر می آید.

دلایل ذرتی شدن فرش

  •  استفاده کردن از قیچی های کوتاه و نامناسب در موقع کوتاه کردن پرزهای فرش
  • نداشتن تجربه و مهارت لازم بافنده برای کوتاه کردن پرزها
  •  استاندارد نبودن و تنظیم نکردن تیغه قیچی در موقع انجام دادن پرداخت فرش
  •  استفاده از پشم بی کیفیت و نامرغوب
  •  ساییده شدن، کهنه بودن و فرسودگی بیش از حد فرش
بره بره شدن فرش را کاملا توضیح دهید

یکی از این معایب بره بره شدن فرش است که در ادامه آن را به طور کامل توضیح خواهیم داد، با ما همراه باشید…

جلوگیری از ذرتی شدن فرش

برای جلوگیری از ذرتی شدن فرش های دستبافت بهتر است است که فرشباف ها از نخ های باکیفیت، استاندارد، ضخیم و مرغوب استفاده کنند. همچنین در موقع بافت و کوتاه کردن پرزها از قیچی های مناسب و مخصوص و لبه دار و تیز استفاده شود. ارتفاع نخ و چینش آن نیز همیشه باید به صورت منظم انجام شود. در نهایت برای جلوگیری از این مشکل پرداخت فرش را باید به وسیله افراد باتجربه و ماهر انجام شود و برای این کار نیز باید از قیچی های خوب و مناسب با لبه تیز استفاده کنند.

راه های رفع مشکل ذرتی شدن فرش

روش های مختلفی برای رفع مشکل ذرتی شدن فرش وجود دارد. اما ۲ روش اصلی و مهم برای این کار وجود دارد که به صورت زیر هستند:

ترمیم فرش

بهترین روش برای رفع مشکل ذرتی شدن فرش، ترمیم آن است. با رفو کردن و ترمیم بخشی از فرش که دچار این مشکل شده است می توان فرش را به حالت نرمال و اصلی خود بازگرداند. اما حتما توجه داشته باشید که به علت تخصصی بودن این کار و حساسیت بالای آن حتما کار رفو و ترمیم فرش را به دست افراد متخصص و باتجربه بسپارید.

ذرتی شدن فرش به چه معناست و راه های رفع آن -قالیشویی بانو

پرداخت فرش

دومین روش رفع ذرتی شدن ، پرداخت فرش است. با این روش می توان کمی از مشکل ذرتی بودن فرش را کاهش داد تا از دیده شدن بخش های ذرتی شده جلوگیری کرد. پرداخت فرش هایی که با مشکل ذرتی شدن روبرو هستند به صورت دستی یا ماشینی انجام می شود.

سخن پایانی

فرش های دستبافت معمولا به علت سختی بافت و مشکل بودن روند بافت به دلایل مختلف ممکن است دچار مشکلات و عیوب زیادی شوند. یکی از مشکلات رایج فرش های دستبافت، ذرتی شدن فرش است که ممکن است در اثر رعایت نکردن موارد خاصی به راحتی ایجاد شود. به همین دلیل توصیه می کنیم در وهله اول از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید تا از وقوع مشکلات در این حیطه پیشگیری کنید.

قالیشویی بانو خدمات بی نظیر و متنوعی به مشتریان خود ارائه می‌دهد

کارخانه قالیشویی بانو کرج با تیمی متخصص، متعهد و آموزش دیده، بهترین و بزرگترین قالیشویی، مبل شویی و خدمات ترمیم فرش در کرج.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *