ترنج داشتن فرش را کامل توضیح دهید - قالیشویی بانو

ترنج داشتن فرش را کامل توضیح دهید


فرش های دستبافت به علت حساس بودن و بافت سخت آن ها ممکن است با مشکلات و معایب مختلفی نیز روبرو شوند. یکی عیوب رایج فرش، ترنج داشتن فرش است. در فرش بافی به نقطه وسط فرش یعنی نقطه ای که کل زاویه های فرش نسبت به آن برابر و مساوی باشد ترنج می گویند. اگر در زمان بافتن تمامی زاویه های فرش به صورت یکسان، برابر و هماهنگ نباشد مشکل ترنج داشتن فرش ایجاد می شود که اصطلاحا گفته می شود که فرش ترنج دارد یا ترنج در وسط قرار ندارد.

ترنج داشتن فرش چیست؟

فرش هایی که در زمان بافت و اجرای نقشه به صورت سالم و بدون عیب باشند دارای توازن بوده و تمامی طرح و نقش های آن در جای درست و مناسب آن قرار دارند. اما در برخی موارد ممکن است مرکز فرش با دیگر بخش های فرش هماهنگ نباشد که به این مشکل ترنج داشتن فرش می گویند.

با اندازه گرفتن فاصله مرکز ترنج از اول و آخر فرش و مقایسه کردن آن ها با هم می توان مقدار ترنج فرش را تعیین کرد. فرشی که دچار این عیب باشد، بیش تر شکل و طرح های موجود در مرکز دچار کشیدگی یا فشردگی بیش از حد می شود. از این طرف شکل ترنج مرکزی فرش نیز به صورت کامل در وسط قرار نمی گیرد.

لوچه شدن فرش و راه های رفع آن - قالیشویی بانو

لوچه شدن فرش یکی از عیوب رایج فرش است که ممکن است به خاطر اهمال کاری های ساده ایجاد شود. مهم ترین مسئله درباره این مشکل از فرش این است که بهتر است سعی کنید از ایجاد آن جلوگیری کنید…

علت ترج داشتن فرش

اگر در زمان بافتن فرش تمامی قوانین و مسائل بافت را به صورت برابر، هماهنگ و یکنواخت رعایت نکنید ممکن است با مشکل ترنج داشتن فرش مواجه شوید. از مهم ترین عواملی که باعث ترنج دار فرش می شود می توان به موارد گفته شده در پایین اشاره کرد:

  •  عوض شدن ضخامت نخ های پود و خامه مصرفی در آخر نیمه اول یا ابتدای نیمه دوم
  • شل شدن یا سفت شدن نخ های چله در آخر نیمه اول یا ابتدای نیمه دوم
  •  اضافه کردن یا کاهش رج های فرش به علت نرسیدن به ابعاد مورد نظر
  •  نبافتن نقشه در جای خود
ترنج داشتن فرش را کامل توضیح دهید - قالیشویی بانو

حل مشکل ترج داشتن فرش


ترنج داشتن فرش یکی از عیوبی است که در زمان بافت فرش ایجاد می شود و باعث خراب شدن ظاهر فرش شده و از زیبایی آن می کاهد. برای حل این مشکل باید فرش مشکل دار را به دست افراد رفوگر و مرمت کار بسپارید تا اقدام به رفع آن کنند. همچنین لازم به ذکر است که به علت حساس بودن فرش و جدی بودن مشکل ترنج داشتن فرش ممکن است با وجود تلاش زیاد نیز نتوان این مشکل را حل کرد. به همین دلیل در زمان بافت یا در زمان خرید فرش به این مسئله دقت کنید که فرش ترنج دار نباشد.

سخن پایانی

ترنج داشتن فرش چزو معایب رایج فرش است. عوض شدن ضخامت نخ های پود در نیمه اول یا دوم، در این مورد اگر ضخامت پودها در هرکدام از بخش های گفته شده افزایش یابد، ترنج فرش با کشیدگی مواجه می شود و برعکس این مورد نیز به این صورت است که اگر ضخامت پودها در این بخش های کاهش یابد ترنج فرش دچار کوبیدگی خواهد شد.

این مشکل جزو رایج ترین آسیب های فرش است که ممکن است به راحتی و در اثر عدم دقت برای فرش ایجاد شود. ترنج داشتن فرش جزو مواردی است که برطرف کردن آن کار بسبار سخت و مشکلی است به همین دلیل در همان وهله اول از ایجاد آن جلوگیری کنید تا بعدا دچار دردسر نشوید.

 

سفارش فرش با شما، بقیه‌اش با ما

کارخانه قالیشویی بانو کرج با تیمی متخصص، متعهد و آموزش دیده، بهترین و بزرگترین قالیشویی، مبل شویی و خدمات ترمیم فرش در کرج.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *