نو و تمیز نگه داشتن فرش

نو و تمیز نگه داشتن فرش


چطور فرش را همیشه نو و تمیز نگهداریم؟

نو و تمیز نگه داشتن فرش نشان دهنده ی سلیقه و کد بانو بودن خانم هر منزلی است چرا که فرش یکی از وسیله های اصلی منزل ها به شمار رفته و شیوه و روش نگهداری از آن بسیار مهم می باشد بنابراین باید در نو و تمیز نگه داشتن فرش های منزل تلاش کرد. در این مقاله قصد داریم شما را در رابطه با این موضوع راهنمایی کنیم.

شماره تماس پنج رقمی ویژه قالیشویی بانو

۳۴۱۱۸

روش های مختلف نو و تمیز نگه داشتن فرش

برای اینکه بتوانید همیشه فرش هایتان را نو و تمیز نگه داری کنید باید دست به کار شده و برخی کار ها را در این خصوص انجام داده و از انجام برخی کار های دیگر خودداری کنید. از جمله روش های نو و تمیز نگه داشتن فرش عبارتند از :

۱- جارو کردن روزانه فرش ها

یکی از اصلی ترین و مهم ترین روش های نو و تمیز نگه داشتن فرش ها جارو کردن روزانه و مرتب آن ها می باشد ، بسیاری از افراد توصیه می کنند که این کار به صورت سه بار در هفته انجام شود درصورتی که بهتر است روزانه این کار را انجام دهید. جارو کردن سبب از بین رفتن گرد و خاک و آشغال های ریز روی فرش شده و جلوه ی خاص و زیبایی را به فرش می بخشد که در نتیجه سبب افزایش طول عمر فرش می شود. اما این نکته فراموش نشود که جارو کشیدن باید به روش اصولی انجام شود به گونه ای که جارو را باید به آرامی و در تمامی جهات مختلف فرش بکشید تا گرد و غبار کاملا از همه ی قسمت های فرش زدوده شوند.

۲- لکه گیری فوری از روی فرش

از بین بردن فوری لکه های روی فرش یکی دیگر از روش های نو و تمیز نگه داشتن فرش ها است. باید توجه داشته باشید وقتی لکه ای روی فرش می افتد بلافاصله آن لکه را از بین برده و اجازه ی خشک شدن لکه را ندهید چرا که اگر لکه ای که روی فرش می افتد خشک شود پاک کردن آن مشکل خواهد بود. برای لکه زدایی از روی فرش باید کار های زیر را انجام دهید :

  • اگر لکه ها را می توان با قاشق یا چاقو برداشت ابتدا این کار را انجام دهید.
  • شامپو فرش ، آب ولرم و همینطور کمی سرکه سفید را مخلوط کرده و این ترکیب را روی قسمتی از فرش که کثیف شده بریزید.
  • سپس یک پارچه یا دستمال تمیز و سفید رنگ برداشته و پس از آغشته کردن به الکل سفید روی کثیفی را ماساژ دهید.
  • و در آخر یک پارچه ی سفید و تمیز دیگر برداشته و محلی که لکه گیری شده را از طریق دستمال خشک کرده و سپس جارو بکشید.

۳- محافظت از فرش در برابر آفتاب

قرار گرفتن دائمی فرش ها در معرض خورشید و نور آفتاب سبب آسیب رسیدن به آن ها و خراب شدنشان می شود برای مثال هنگامی که فرشی به طور دائم در معرض نور آفتاب قرار می گیرد روی رنگ فرش تاثیر منفی گذاشته و باعث کهنه دیده شدن فرش می شود. اگر منزل شما از پنجره های بزرگ برخوردار بوده و نور زیادی داخل منزل شما می افتد بهتر است از پرده هایی که جنس نسبتا ضخیمی دارند استفاده نمایید.

جوش شیرین برای نو و تمیز نگه داشتن فرش
جوش شیرین برای نو و تمیز نگه داشتن فرش

۴- استفاده از جوش شیرین

گاهی اوقات دیده می شود برخی از افراد برای نو و تمیز نگه داشتن فرش از جوش شیرین استفاده می کنند که البته این کار در نو و تمیز نگه داشتن فرش بسیار تاثیر گذار می باشد. پیش از جارو کشیدن بهتر است کمی جوش شیرین بر روی فرش پاشیده و سپس جارو بکشید. جوش شیرین سبب نو شدن و طراوت فرش شده و سبب ایجاد بوی خوب در آن می شود.

۵- شست و شوی کامل فرش

اگر بخواهید برای نو و تمیز نگه داشتن فرش های خود اقدامی کنید راه دیگر شست و شوی آن ها می باشد. شست و شوی فرش را خود افراد منزل نیز می توانند در حیاط منزل ، پشت بوم و … انجام دهند اما بهتر است این کار را به قالیشویی هایی که نزدیک منزلتان هستند بسپارید. شست و شوی کامل فرش به صورت سالانه بهترین روش برای نو و تمیز نگه داشتن فرش ها می باشد. اگر قصد شستن فرش ها در منزل را دارید باید از روش صحیح این کار اطلاع داشته باشید تا آسیبی به فرش وارد نشود. روش صحیح شست و شوی فرش :

  • فرش را در محلی شیب دار پهن کرده و سطح آن را به طور کامل خیس کنید
  • شامپو فرش را به همراه آب مخلوط کرده و سپس از طریق یک اسفنج ترکیب بدست آمده را روی فرش بکشید
  • فرش را به همراه آب فراوان شست و شو دهید تا کاملا مایع شوینده خارج شود
  • برای اینکه فرش به طور کامل و درستی خشک شود در یک مکان شیب دار و به طور یکنواخت پخش کنید

در بین تمامی نکات گفته شده موثر ترین روش برای نو و تمیز نگه داشتن فرش شست و شوی آن می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *